In contextul actual al necesitatii de a adopta soluții durabile pentru eficiența energetica, un manager energetic pentru localități devine un element esențial in gestionarea resurselor energetice ale autoritatilor publice.

Plecam de la urmatoarele premise:

Orasele sunt cele mai mari consumatoare de energie la nivel national, contribuind cu aproximativ 55%-60% la consumul final.
Costurile energetice ale autoritatilor publice locale (primarii), pentru cladirile publice si iluminatul stradal, variaza intre 3% in cazul oraselor mari si ajung pana la 15% in cazul localitatilor mai mici, raportat la bugetul public local anual. Astfel, avem o medie de 7% din bugetul public local anual alocat pentru energie. In orasele cu sisteme de termoficare centralizata, se adauga inca cel putin pe atat pentru subventionarea energiei termice (gigacaloriei) pentru populatie.
Conform datelor statistice furnizate de Ministerul Fondurilor Europene, extrase din al doilea cadru financiar European 2014-2020, aproximativ 50% din fondurile europene atrase prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) si Programul Operational Regional sunt directionate catre proiecte cu impact in energie, eficienta energetica si surse regenerabile.
In contextul actual, unde razboaiele si inteligenta artificiala atrag atentia publica, schimbarile climatice se afla in prim-planul agendei media si a statelor europene. Ne vedem in fata necesitatii de a decarboniza orasele, prin reducerea semnificativa a emisiilor de gaze cu efect de sera generate de consumul de energie.

Legea eficientei energetice impune ca localitatile cu peste 20.000 de locuitori sa aiba un manager energetic, angajat intern sau externalizat, si sa elaboreze anual un Program de Imbunatatire a Eficientei Energetice (PIEE). Asadar, si legea vine in sprijinul oraselor, stabilind clar rolul esential al Managerului Energetic.

Ce este si care sunt responsabilitatile Managerului Energetic pentru localitati?

Inainte de toate, sa clarificam ce nu este: nu este un decident politic, nu este echivalentul unui city-manager si niciunul dintre directorii din primarie, cu exceptia cazului in care isi asuma si alte competente si roluri.

Managerul energetic pentru localitati este un specialist intern, angajat de primarie sau ca serviciu externalizat, responsabil pentru gestionarea energiei. El monitorizeaza si furnizeaza informatii precise Primarului si oricarei alte persoane desemnate sau interesate de costurile energetice ale primariei, consumul inregistrat si nivelul emisiilor de gaze cu efect de sera.

De asemenea, identifica principalii consumatori de energie si evalueaza potentialul de eficienta energetica in cladirile publice, la nivelul iluminatul stradal si in alte zone de consum energetic ale autoritatii publice locale.

Acesta poate elabora un plan optimizat pentru instalarea statiilor de incarcare pentru vehicule electrice.

Totodata evalueaza potentialul si impactul productiei de energie din surse regenerabile, cu accent pe sistemele de panouri fotovoltaice, care cunosc in prezent o crestere semnificativa.

Pentru ca aceste proiecte sa se materializeze, Managerul Energetic poate initia si pregati documentatiile necesare, incluzand referate de necesitate cu justificari clare, teme de proiectare are reflecta ambitia, evaluarea impactului si clarificarea asteptarilor, precum si caietele de sarcini care contin cerintele tehnice pentru achizitii de servicii si solutii.

Managerul Energetic monitorizeaza activ oportunitatile de finantare disponibile in domeniu si le prezinta Primarului si echipei din primarie.

De asemenea, verifica documentatiile elaborate, cum ar fi studiile de fezabilitate, DALI-urile si rapoartele de audit energetic, asigurandu-se ca indicatorii maximali de investitii si cei minimali de performanta energetica sunt realisti si adecvati proiectului.

Pe parcursul implementarii proiectelor, acesta monitorizeaza stadiul acestora si, la final, verifica si valideaza performanta energetica asumata.

Managerul energetic pentru localitati pregateste propuneri si solutii pentru protejarea consumatorilor vulnerabili si combaterea fenomenului de saracie energetica in comunitatea locala. El mentine contactul cu companiile de utilitati publice (precum apa-canal, termoficare, transport public local si salubrizare) si cu operatorii de retele electrice si de gaze naturale, in special in contextul in care tot mai multe obiective publice devin prosumatori si se produc modificari in privinta avizelor de racordare, obtinandu-se certificate de prosumator.

Prin actualizarea constanta a registrelor referitoare la consumurile energetice, costurile asociate, inventarul emisiilor si, in special, stadiul proiectelor de eficienta energetica in cadrul Programului anual de Imbunatatire a Eficientei Energetice (PiEE), Managerul Energetic contribuie automat la toate celelalte documente strategice pe care primariile le realizeaza, fie din perspectiva legala, fie voluntar:

  • Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana (SIDU);
  • Strategia de termoficare a orasului, ceruta de ANRE;
  • Planul de Actiune pentru Clima si Energie Durabila (PACED);
  • Planul multianual pentru cladiri nZEB;
  • Planul de economie circulara;
  • Si orice alte contributii, informatii si raportari, numeroase, solicitate anual de catre autoritatile publice centrale.

Dupa un parcurs intens de activitati pe care Managerul Energetic pentru localitati le desfasoara, iata ce rol si impact are acesta in cadrul primariei, inclusiv in calitate de sfatuitor de specialitate al Primarului.

Servelect face acest lucru din 2016 pentru tot mai multe localitati, printr-o echipa de 17 specialisti in domeniu, pregatiti sa sprijine prin asistenta tehnica orasele si primariile sa atraga mai multi bani nerambursabili, sa materializeze proiecte pentru comunitatea locala, iar rezultatele sa fie reale si masurate.

Lucram an de an cu orase precum Cluj-Napoca, Oradea, Alba Iulia, Satu Mare, Sibiu, Arad, Braila, Turda, Tarnaveni, Campia Turzii, Sebes, Targu Lapus si periodic cu inca multe alte localitati mai mari sau mai mici din Romania. Fiecare conteaza si in fiecare ne implicam cu aceeasi dedicare.

Am contribuit activ la atragerea a peste 32 milioane de euro fonduri nerambursabile si am asigurat asistenta tehnica de management energetic ca acesti bani sa materializeze in proiecte cu impact.

Haideti sa pornim si cu Dumneavoastra la drum, sa va fim aliat de incredere si sprijin in subiectul energie in localitatea pe care o conduceti sau pentru care lucrati.

<a href="https://servelect.ro/author/andrei-ceclan/" target="_self">Andrei Ceclan</a>

Andrei Ceclan

Autor

Andrei Ceclan este co-fondator Servelect si un profesionist activ in promovarea si materializarea tranzitiei energetice spre decarbonizare. Cu o experienta relevanta in calitate de auditor si manager energetic, asigura suport in proiecte de eficienta energetica si decarbonizare si se implica in cercetarea stiintifica in domeniul managementului energetic.