Studiu de fezabilitate pentru iluminatul trecerilor de pietoni nesemaforizate

Home / Studii de caz

Situatia initiala:

Din dorinta de a creste siguranta tuturor participantilor la trafic, dar si pentru imbunatatirea eficientei energetice, primaria Cluj-Napoca a demarat un proiect de modernizare si supra-iluminare a trecerilor de pietoni din oras.

Astfel, primaria, printr-o achizitie publica, a inceput o colaborare contractuala cu Servelect pentru a determina cea mai avantajoasa solutie, din punct de vedere tehnic si economic, pentru modernizarea iluminatului trecerilor de pietoni.

Deoarece de peste 15 ani ne desfasuram activitatea in Cluj-Napoca, am fost incantati sa facem parte din acest proiect si sa ne aducem contributia prin experienta noastra.

In oras, iluminatul sensurilor giratorii si iluminatul intersectiilor nesemaforizate sunt tratate separat de iluminatul rutier. Insa, acest lucru nu se intampla si in cazul trecerilor de pietoni, mai ales a celor nesemaforizate.

La momentul demararii Studiului de Fezabilitate, situatia sistemului de iluminat public se afla in curs de modernizare, astfel incat, pentru iluminatul stradal din oras se utilizau atat aparate vechi, echipate cu lampi de sodiu, precum si sisteme noi de iluminat, echipate cu surse LED.

DETALII PROIECT

Beneficiar: Primaria Cluj-Napoca

Industrie: Administratie publica generala, economica si sociala

Tip proiect: SF iluminat treceri de pietoni

Finantare: Surse Beneficiar

Solutiile propuse in cadrul studiului de fezabilitate:

Pornind de la situatia initiala, s-a decis utilizarea unui nivel de iluminare maximal, de 50 lux, pentru toate trecerile de pietoni.

De asemenea, s-au definit 3 zone de iluminare pentru fiecare trecere de pietoni, caracterizate prin 3 suprafete de calcul orizontale si doua suprafete verticale, astfel:

  • Zona trecerii de pietoni: o suprafata orizontala delimitata de trotuare si marginile trecerii de pietoni pe suprafata carosabila; doua suprafate verticale delimitate de suprafata carosabila, trotuare si avand limita superioara la 2 metri de suprafata carosabila a drumului, cate o suprafata de calcul pentru fiecare sens de circulatie;
  • Doua zone de asigurare in vederea traversarii cu cate o suprafata de calcul orizontala, avand latimea egala cu latimea trecerii de pietoni si lungimea de maxim 2 metri sau egala cu latimea trotuarului.

Obiectivele acestor ipoteze de calcul au fost de a asigura in zona trecerilor de pietoni un nivel de iluminare mai ridicat decat in restul strazii, precum si directionarea fluxului luminos spre pietonii aflati pe trecere, creandu-se astfel un contrast pozitiv intre pietoni si fundal.

Solutia 1:

Montarea unor stalpi de iluminat echipati cu aparate de iluminat cu LED, panouri fotovoltaice si kituri de baterii, invertoare si senzori de miscare IR, pe ambele parti ale trecerii de pietoni.

Avantaje:

  • Salveaza vieti, pune pe primul loc siguranta pietonilor;
  • Consumul de energie electrica din retea este redus;
  • Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera.

Dezavantaje:

  • Costul initial al investitiei este ridicat;
  • Lipsa spatiului disponibil pentru amplasarea bateriilor;
  • In multe locatii unde ar urma sa fie montati stalpii exista surse de umbrire a panourilor fotovoltaice care ar contribui la reducerea semnificativa a eficientei acestora. Astfel, implementarea solutiei cu panouri solare si baterii la fiecare stalp devine una dificila.

 

Solutia 2:

Montarea unor stalpi de iluminat echipati cu aparate de iluminat cu LED, cutii de legaturi si senzori de miscare IR, toate alimentate de la reteaua de iluminat public existenta.

Senzorii de miscare contribuie atat la cresterea sigurantei pietonilor prin amplificarea fluxului luminos atunci cand pietonii intra in zona de detectie, cat si la optimizarea consumului de energie electrica prin reducerea fluxului luminos atunci cand nu se mai detecteaza miscare in zona configurata.

Avantaje:

  • Salveaza vieti, pune pe primul loc siguranta pietonilor;
  • Consumul de energie electrica din retea este redus datorita tehnoligiei LED;
  • Se reduc si emisiile de gaze cu efect de sera produse;
  • Costul initial al investitiei este mai scazut in comparatie cu solutia 1.

Dezavantaje:

  • Consumul de energie electrica din retea este mai mare decat la solutia 1.

 

Concluzii:

Desi solutia de iluminat public cu panouri fotovoltaice amplasate pe stalpi este atractiva la nivel teoretic si este promovata de multi producatori, datorita puterii instalate mari in cazul iluminatului trecerilor de pietoni si a conditiilor reale din teren, solutia 1 nu a fost considerata fezabila.

Principalele provocari intalnite in cazul sistemelor de iluminat amplasate la trecerile de pietoni sunt reprezentate de determinarea programelor de reglare automata a nivelului de iluminare, precum si utilizarea unei tehnologii adecvate pentru senzorii ce detecteaza intentia pietonilor de a traversa.

Solutia recomandata de Servelect a permis realizarea unui sistem de iluminat a trecerilor de pietoni optim in ceea ce priveste raportul cost/performanta, avand astfel un impact pozitiv asupra comunitatii si a orasului.

Haideti sa incepem impreuna proiectul dumneavoastra de Smart City!