Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pregateste lansarea a doua programe de finantare dedicate investitiilor in dezvoltarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare pentru vehicule electrice (statii de incarcare vehicule electrice). Proiectele vor fi sustinute prin Fondul pentru Modernizare, Programul-cheie 9: Eficienta energetica in transporturi – reducerea emisiilor de CO₂ prin eficienta energetica si tehnologii noi in transporturi.

In acest context, MTI a aprobat doua scheme de ajutor de stat:

e-MOVE RO – Schema de ajutor de stat pentru promovarea infrastructurii necesare unei mobilitati cu emisii zero, in sprijinul întreprinderilor si comunitatilor.

e-Mobility RO – Schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea infrastructurii de incarcare a vehiculelor electrice pe reteaua nationala de autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale.

e-MOVE RO

Scopul schemei de ajutor de stat pentru programul e-MOVE RO este de a sprijini implementarea proiectelor de investitii dedicate dezvoltarii unei infrastructuri moderne si eficiente pentru incarcarea vehiculelor electrice in Romania. Programul stimuleaza instalarea de statii de incarcare atat pentru flotele companiilor, cat si pentru utilizarea publica, contribuind la atingerea obiectivelor nationale din Planul National Integrat Energie si Schimbari Climatice 2021–2030 (PNIESC) si a celor europene incluse in pachetul „Pregatiti pentru 55“, privind decarbonizarea sectorului transporturilor.
Schema de ajutor de stat pentru programul e-MOVE RO include doua submasuri:

  • Submasura 1: instalarea infrastructurii de reincarcare pentru vehiculele din flotele intreprinderilor si pentru utilizare publica.
  • Submasura 2: instalarea infrastructurii de reincarcare pentru vehiculele din flotele intreprinderilor si pentru utilizare publica, impreuna cu productia locala de energie electrica din surse regenerabile si sisteme de stocare a energiei.

Programul e-MOVE RO sustine investitiile in infrastructura de incarcare pentru vehicule, echipamente mobile sau echipamente de handling la sol, precum si investitiile in productia locala de energie electrica din surse regenerabile si in solutii de stocare a energiei regenerabile.

Solicitanti eligibili

Programul e-MOVE RO se adreseaza microintreprinderilor, intreprinderilor mici, mijlocii si mari, inclusiv regii autonome, companii si societati, legal constituite conform legislatiei nationale.

Infrastructura de reincarcare trebuie sa fie situata pe drumuri publice din Romania, dar in afara retelei de autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale principale administrate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., si nu mai aproape de 3 km pe sosea de cea mai apropiata iesire a unui drum TEN-T.

Actiuni finantabile

Sunt eligibile proiectele care vizeaza urmatoarele tipuri de investitii:

  • Pentru Submasura 1 – construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare, inclusiv costurile aferente lucrarilor pentru realizarea instalatiei de racordare, a instalatiei de utilizare, precum si adaptarile terestre si costurile de instalare asociate.
  • Pentru Submasura 2 – construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare, impreuna cu productia locala de energie electrica din surse regenerabile*, inclusiv instalarea sistemelor de stocare a energiei. Sunt incluse si lucrarile necesare pentru racordare, adaptarile terenului si costurile de instalare.

*Capacitatea nominala a instalatiei de productie la fata locului din surse regenerabile (centrala fotovoltaica) nu poate depasi puterea maxima utila nominala a infrastructurii de reincarcare la care este conectata (statiile de reincarcare vehicule electrice).

Bugetul si valoarea finantarii

Bugetul total al schemei este de 250.000.000 euro si reprezinta fonduri nerambursabile din Fondul pentru Modernizare. Sumele vor fi alocate prin mai multe proceduri de ofertare concurentiale succesive, pana la epuizarea bugetului si in termenul maxim de valabilitate al schemei.

Bugetul este impartit astfel:

  • Submasura 1: 101.000.000 euro
  • Submasura 2: 149.000.000 euro

Valoarea ajutorului de stat acordat unui beneficiar este de maximum 25 milioane euro pe durata tuturor sesiunilor de licitatie concurentiala.

In total, schema poate sprijini maximum 50 de beneficiari, iar ajutorul acordat unui beneficiar nu trebuie sa depaseasca 40% din bugetul total al schemei.

Intensitatea maxima a ajutorului este 100% din cheltuielile eligibile, iar finantarea se acorda pe baza unei proceduri de ofertare concurentiala.

Fiecare beneficiar poate depune unul sau mai multe proiecte, dar nu mai mult de un proiect pe fiecare locatie. Pentru fiecare locatie detinuta (dovedita prin documente care atesta dreptul de folosinta) se va elabora un proiect individual.

Durata maxima de implementare a proiectelor este 30 iunie 2030.

Depunerea proiectului

Pentru a fi eligibil, proiectul trebuie sa includa o analiza de oportunitate, care sa contina cel putin:

  • justificarea necesitatii proiectului si metoda prin care a fost aleasa solutia propusa;
  • demonstrarea atingerii capacitatii minime de putere a infrastructurii de reincarcare;
  • determinarea optima a costurilor si dimensionarea proiectului in raport cu valoarea investitiei;
    durabilitatea proiectului;
  • respectarea principiului DNSH (Do No Significant Harm), asa cum este detaliat in Ghidul solicitantului.

Analiza de oportunitate trebuie sa includa si evaluarea cost-eficacitate, calculul costului reducerii emisiilor de CO₂, precum si fisa de solutii, studiul de solutie sau avizul tehnic de racordare, dupa caz.

Aceasta schema de ajutor de stat sprijina investitiile pentru dezvoltarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare destinata mobilitatii cu emisii zero, contribuind la tranzitia catre o economie neutra din punct de vedere climatic si la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi.

Servelect va ofera consultanta tehnica pentru depunerea proiectului, inclusiv elaborarea studiului de solutie si a documentatiei necesare, precum si implementarea efectiva a proiectului.

e-Mobility RO

Schema de ajutor de stat pentru programul e-Mobility RO sprijina investitiile pentru dezvoltarea unei retele nationale eficiente si fiabile de statii de reincarcare pentru vehicule electrice, amplasate strategic pe autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale. Scopul este de a facilita tranzitia catre mobilitatea electrica si de a contribui la atingerea obiectivelor nationale si europene de decarbonizare a transporturilor.

Obiectivul principal al schemei este stimularea investitiilor in infrastructura de reincarcare rapida si ultrarapida, asigurand conectivitate si accesibilitate pentru vehiculele electrice pe intreaga retea rutiera nationala.

Ajutorul urmareste crearea conditiilor pentru adoptarea pe scara larga a electromobilitatii, promovarea mobilitatii sustenabile si reducerea impactului transporturilor asupra mediului, contribuind direct la indeplinirea obiectivelor climatice asumate la nivel national si european.

Solicitanti eligibili

Microintreprinderile, intreprinderile mici si mijlocii, precum si intreprinderile mari (cu exceptia celor nou infiintate).

Actiuni finantabile

Schema sprijina investitiile dedicate dezvoltarii unei retele nationale eficiente si fiabile de statii de reincarcare pentru vehicule electrice.

Proiectele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • vizeaza instalarea infrastructurii de reincarcare accesibile publicului pe autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale administrate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A.;
  • infrastructura trebuie amplasata pe aceste drumuri sau la maximum 3 km pe sosea de cea mai apropiata iesire a unui drum TEN-T.

Cerinte pentru infrastructura destinata vehiculelor electrice grele:

  • minimum doua puncte de reincarcare, fiecare cu o putere de cel putin 350 kW;
  • puterea totala instalata si absorbita trebuie sa fie de minimum:
    – 3.600 kW pentru amplasamente aflate pe reteaua rutiera centrala TEN-T;
    – 1.500 kW pentru amplasamente aflate pe reteaua rutiera globala TEN-T;
  •  fiecare punct de reincarcare trebuie sa fie echipat cu cel putin un conector CCS Combo 2.

Cerinte pentru infrastructura destinata vehiculelor electrice usoare:

  • minimum doua puncte de reincarcare, fiecare cu o putere de 150 kW;
  • puterea totala instalata si absorbita trebuie sa fie de minimum 600 kW;
  • fiecare punct de reincarcare trebuie sa includa cel putin un conector CCS Combo 2.

Solicitantul se angajeaza sa mentina proiectul functional timp de 5 ani dupa finalizarea implementarii. Pe durata acestei perioade de durabilitate, beneficiarul trebuie sa respecte urmatoarele obligatii:

  • sa nu intrerupa activitatea pentru care a fost acordata finantarea;
  • sa nu vanda sau sa instraineze bunurile finantate;
  • sa nu faca modificari majore care ar afecta natura, obiectivele sau conditiile de implementare ale investitiei;
  • sa asigure acces public nediscriminatoriu la infrastructura de reincarcare, inclusiv in ceea ce priveste tarifele, metodele de autentificare, modalitatile de plata si alte conditii de utilizare.

Bugetul si valoarea finantarii

Bugetul total al schemei este de 299.000.000 euro. Acesta reprezinta fonduri nerambursabile din Fondul pentru Modernizare si va fi distribuit prin mai multe proceduri de ofertare concurentiala, organizate pana la epuizarea bugetului, in perioada de valabilitate a schemei.

Pentru fiecare procedura de ofertare, bugetul mediu anual nu va depasi 149.500.000 euro, suma exacta fiind stabilita la momentul lansarii programului.

In total, schema poate sprijini maximum 25 de beneficiari.

Valoarea maxima a finantarii pe care un beneficiar o poate solicita este de 30 milioane euro. De asemenea, finantarea acordata unui singur beneficiar nu poate depasi 40% din bugetul total al schemei.

Depunerea proiectului

Analiza de oportunitate trebuie sa contina cel putin:

  • Date generale despre proiect si beneficiar, descrierea situatiei existente si justificarea investitiei;
  • Analiza optiunilor tehnico-economice, prezentand cel putin doua scenarii independente sau justificand alegerea unui singur scenariu daca exista constrangeri tehnice sau de mediu;
  • Evaluarea impactului economic, social si de mediu, inclusiv analiza cost-eficacitate, estimarea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera, economiile de resurse si costurile evitate;
  • Aspecte legate de schimbarile climatice si rezilienta la dezastre, subliniind contributia proiectului la adaptarea la noile conditii climatice si la reducerea riscurilor de mediu;
  • Dovada capacitatii retelei electrice de a sustine puterea necesara infrastructurii de reincarcare, prin solutia de racordare, studiu de solutie sau ATR, dupa caz.

Servelect va ofera consultanta tehnica pentru depunerea proiectului, inclusiv elaborarea studiului de solutie si a documentatiei necesare, precum si implementarea efectiva a proiectului.