Principiul de functionare al ISO 50001 se bazeaza pe ciclul Planifica – Implementeaza – Monitorizeaza – Optimizeaza (Plan – Do – Check – Act). Urmand aceste etape, asigurati o dezvoltare sustenabila a companiei Dumneavoastra si imbunatatirea continua a performantelor energetice.
1. Planificarea
In cadrul acestei etape se aloca resursele necesare, se stabilesc obiectivele, planul de actiuni si se defineste politica energetica.
- Politica energetica trebuie:
– sa fie adecvata genului de activitate si capacitatilor de productie din cadrul companiei Dumneavoastra.
– sa sublinieze angajamentul pentru o imbunatatire continua a performantei energetice si sa asigure disponibilitatea informatiilor si resurselor necesare.
– sa sustina achizitiile de bunuri si servicii conform criteriilor de performanta energetica.
In vederea implementarii cu succes a sistemului de management energetic ISO 50001, top managementul trebuie sa se asigure ca politica energetica este bine documentata, comunicata si inteleasa de catre toti membrii organizatiei.
- Responsabilitatea managementului
Pentru a implementa cu succes sistemul de management al energiei, trebuie sa existe un nivel ridicat de angajament din partea top managementului care sa se reflecte la nivelul intregii organizatii. Desemnarea unui manager care sa coordoneze intregul proces si sa asigure resursele necesare reprezinta de asemenea un element esential in etapa de planificare.
- Analiza energetica (Energy review)
Identificarea factorilor care influenteaza consumul de energie si stabilirea modului in care cresteti performanta energetica pornind de la acesti factori.
- Stabilirea consumului de baza (Energy baseline)
Monitorizarea progreselor si analiza consumului de energie pe o anumita perioada de timp.
- Indicatori de performanta energetica (Energy performance indicators)
Este esentiala identificarea acestor indicatori pentru a oferi informatii credibile in ceea ce priveste consumul de energie.
- Obiective, tinte si planuri de actiune
Trebuie sa fie in conformitate cu politica energetica, revizuite si actualizate periodic.
2. Implementarea
In ceea ce priveste implementarea si operarea trebuie avute in vedere urmatoarele elemente:
- Competente, training si constientizare
Oferirea de training-uri angajatilor, pentru a va asigura ca toti angajatii inteleg cum sa actioneze si care este rolul lor in vederea atingerii obiectivelor stabilite, este esentiala.
- Comunicarea
Stabilirea si identificarea unor canale de comunicare adecvate si definirea unor proceduri in ceea ce priveste transmiterea informatiilor.
- Documentarea
Documentele si inregistrarile importante sunt pastrate, verificate si actualizate conform specificatiilor standardului ISO 50001.
- Controlul operational
Este realizat asupra zonelor cheie din cadrul companiei Dumneavoastra. Acest lucru presupune stabilirea unui plan de operare si mentenanta, instruirea si punerea in aplicare a planului de actiune.
- Achizitia de produse, servicii, echipamente
In procesul de achizitie a unor noi facilitati, echipamente, sisteme este necesara evaluarea impactului pe care acestea il vor avea asupra performantei energetice.
3. Monitorizarea
Monitorizarea si verificarea tehnica presupune:
- verificarea echipamentelor
- monitorizarea si verificarea consumului de energie
Monitorizarea si verificarea sistemului
- isi indeplineste fiecare persoana rolul stabilit?
- exista neconformitati?
- care sunt masurile corective?
Auditul intern al sistemului de management energetic
- sistemul de management energetic este conform cu obiectivele stabilite?
- este corect implementat?
- exista o imbunatatire a performantelor energetice ale companiei?
4. Optimizarea
In aceasta etapa are loc verificarea functionalitatii sistemului de management energetic si propunerea de imbunatatiri continue. Analiza realizata de catre managementul companiei este importanta deoarece se formuleaza raspunsuri la intrebari precum:
- care sunt realizarile?
- s-au atins obiectivele in ceea ce priveste imbunatatirea performatelor energetice?
- exista bariere si probleme ce urmeaza a fi depasite?
- ce este planificat pentru perioada urmatoare?
- avem la dispozitie resursele necesare?
START SAVING TODAY!
Bogdan Bargauan
Autor